Help! Mijn kind wil niet werken!

Gepubliceerd op 20 april 2020 om 22:28

"Help! Mijn kind geraakt moeilijk aan de gang en zelfs eens bezig merk ik dat ze meer niet dan wel aan't werk is. Als ik haar probeer te helpen wordt ze boos en ook al weet ik dat het niet mag, uiteindelijk verlies ik mijn geduld en begin ik ook te roepen. Dit hou ik zelfs geen week vol!"

Een mooie planning vol leerstof, taken en projecten van de klasleerkracht, een begeleidende brief van school, een eigen laptop, een liefhebbende ouder en een intelligente dochter. Die ingrediënten lijken ruim voldoende om het schoolwerk thuis goed te laten verlopen. Maar ondanks de goede intenties en het nodige materiaal loopt het al meteen moeilijk. Aanmoediging lijkt niet te helpen, en boos worden al helemaal niet. Wat nu? 

Eerst en vooral, laat het even los! Zeg ook tegen je kind dat je het wil loslaten en dat jullie er op een later moment rustig op zullen terugkomen, zonder verwijten maar om te kijken hoe het anders kan. Maar eerst een tijdje afkoelen, ontspannen en aan andere dingen denken, zodat jullie, wanneer jullie het terug over het schoolwerk gaan hebben, dat kunnen doen op een rustigere manier. 

Ga samenzitten op een rustig moment en maak elkaar geen verwijten. Je kan wel benoemen dat het moeilijk gaat, maar je doet dit best niet met een beschuldigende vinger. De "ik"-boodschap klinkt veel zachter dan de "jij"-boodschap ("ik merk dat...") en pas ook op met de woorden "steeds", "altijd", "nooit". Luister ook steeds naar je kind en zijn/haar beleving. Op die manier vind je misschien snel de sleutel van het gedrag en dat kunnen verschillende dingen zijn (faalangst, verveling, executieve functies die nog niet voldoende ontwikkeld zijn, ...). Als je weet waarom het moeilijk gaat, kan je daar ook mee aan de slag.

Kijk eerst en vooral naar wat er wel werkt. Wat vindt je kind dat wel goed ging? Welke goede dingen zijn jou opgevallen? Op die manier heb je een positief vertrekpunt van waaruit je verder kan werken. Opschrijven is altijd goed, zo verdwijnt het niet meteen op de achtergrond tijdens het gesprek. Vind je weinig positiefs in het schoolwerk, haal dan inspiratie uit andere situaties (bijv. sport, hobby). Kijk dan wat beter kan en schrijf die dingen ook op. Schrijf niet op "veel rommel op het bureau leidt af", maar "een georganiseerd bureau leidt minder af". Maak er iets positief van. Vraag aan je kind of jij kan ondersteunen en hoe. Want jouw idee van wat helpend is, is misschien niet wat voor je kind wel werkt.

Bespreek dit voor de verschillende onderdelen: het maken van de planning, het starten 's morgens, het schoolwerk maken, het terug in gang schieten na een pauze, het omgaan met dingen die niet lukken.Geef het kind waar mogelijk keuzevrijheid. Jij kan voorstellen doen, maar laat je kind kiezen binnen het vastgelegde kader. Deze keuzevrijheid komt wel met verantwoordelijkheid dat wat moet gebeuren ook gebeurt. Is er volgens jou of je kind iets mis met dat kader, dan kan je dat natuurlijk bespreken met de school.

Maak ook duidelijk dat dit voor iedereen een leerproces is en dat niet alles van een leien dakje zal lopen. Elke dag even overlopen wat goed ging en wat anders moet zorgt ervoor dat je samen kan zoeken naar de beste manier. Elke dag mogen starten met een schone lei werkt veel beter!

En nog eentje om af te sluiten, probeer een voorbeeld te zijn. Ben jij thuis aan het werk, maar sta je elk kwartier op voor een koffie of een koekje, kijk je de hele tijd op Instagram en plooi je tussendoor nog snel de handdoeken op, dan ben je zelf ook niet gefocust aan het werk en geef je een fout signaal. Probeer die dingen dus ook in pauzemomenten te doen terwijl je tijdens je werktijd enkel werkt. En geef gerust ook toe aan je kind dat jij dit ook best lastig vindt ;)


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.